Laisvai samdomu fotografu dirbu jau 7 metus. Per tą laiką supratau tris esminius dalykus, nulemenčius bet kurio laisvosios profesijos atstovo sėkmę: ilga patirtis, patenkinti klientai ir žinomumas. Žinoma, pačioje pradžioje neturėjau nieko. Mano patirtis susidarė tik iš mėgėjiškų fotografijų, kurias pradėjau daryti savo pirmuoju Sony skaitmeniniu fotoaparatu mokyklos kieme. Kitiems nuotraukų už pinigus nedariau (nebent giminės šventėse, bet negi iš giminių imsi pinigus? Nors dabar imčiau). O žinomumas? Na, sakykime, kad turiu fotoaparatą žinojo tik draugai ir tėvai. Taigi, kaip ir sakiau, neturėjau nieko. Taigi nuo ko pradėjau?
Pirmasis mano užsakymas buvo vietinėje diskotekoje – turėjau fotografuoti, kaip paaugliai linksminasi ir šoka. Už vakarą gavau 20 litų ir buvau devintame danguje. Jausmas, kad kažkas man sumokėjo už tai, ką aš mėgstu daryti, buvo neapsakomas. Nuo tada supratau, kad turiu plėstis. Leisti visiems žinoti, kad aš – fotografas. Neilgai trukus pradėjau siūlyti savo paslaugas ne tik pažįstamiems, bet ir žmonėms internete. Šiandien fotografų skelbimai užima didžiąją dalį visų profesinių skelbimų įvairiuose forumuose ir portaluose. Tada jų tiek daug dar nebūdavo, todėl nebuvo ir konkurencijos. Turbūt tai buvo priežastis, leidusi man gana lengvai semtis patirties ir įgyti žinomumą. Klientai, beje, buvo patenkinti, o tai dar labiau mane skatino ir kėlė reputaciją. Ilgainiui daugelis mano klientų tapo pasikartojantys arba atėjo parekomenduoti kitų.
Nežinau, kaip būtų, jei šiandien turėčiau pradėti nuo nulio. Kai tokia konkurencija ir kiekvienas su objektyvu laiko save tikru profesionalu, gana sunku išsiskirti ir įrodyti, kad esi geresnis. O tai būtina. Jei neturi nei patirties, nei klientų, nei žinomumo – telieka išsiskirti ir siūlyti kažką neįprasto. Čia ir slypi pati geriausia fotografų reklama – unikalumas. Ir ne vien fotografų. Manau, jog ir dizaineris, ir rašytojas, ir programuotojas turi būti kažkuo unikalus, kad užsakovas pasirinktų jį, o ne konkurentą (kolegą).
Tam yra daug būdų – siūlyk dovanas ar papildomas nemokamas paslaugas klientams, siūlyk nuolaidas, kitokį požiūrį į darbą, nerealias kainas ar darbo atlikimo terminus (kuo trumpesni, tuo geriau, žinoma). Daryk viską, kad išsiskirtum, nes kitaip liksi nepastebėtas.